نوع همکاری : مجری
کارفرما : تعاون روستایی بناب
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های علی مجنونی توتاخانه
در چارچوب عرضه محصول گردشگری و برای جلوگیری از نشت اقتصادی و همچنین بهره مندی ساکنان محلی از سودمندی اقتصادی گردشگری، شکل گیری و توسعه تعاونی های گردشگری بهترین راهکار بخصوص در مقیاس محلی محسوب می شود. این تعاونی ها می توانند ضریب اشتغال را افزایش داده و ضمن بهبود شیوه کسب درآمد در زمینه گردشگری پایداری آن را نیز سبب گردند. در مباحث مربوط به تعاونی ها، تعاونی گردشگری در چارچوب شرکت های تعاونی خدماتی قرار می گیرد. تعاونی هایگردشگری با توجه به کارکرد ویژه خود در زمینه عرضه، بازاریابی و مدیریت گردشگری، بستری را مهیا می نمایند که ساکنان محلی بتوانند از مزایای گردشگری بهرمند گردند. در این بین این تعاونی قابلیت ایجاد و توسعه در هر مکانی را دارا نمی باشد و نیازمند تاسیس در مکان های است که دارای جاذبه های گردشگری بوده و علاوه بر آن قابلیت های دیگری را نیز در زمینه دسترسی به جاذبه ها، تاسیسات و تهسیلات زیربنایی، انواع مختلف خدمات گردشگری به علاوه صنایع دستی وجود داشته باشد. در این راستا در اینمقاله در چارچوب روش تحلیلی و توصیفی به بررسی جایگاه گردشگری در رابطه با شکل گیری و توسعه گردشگری بخصوص در نواحی روستایی استان گلستان پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است شهرستان بناب در جهت فعالیت منظومه های تعاونی گردشگری روستایی به سه پهنه غربی، مرکزی و شرقی تقسیم گردید که در هر پهنه دو تا سه منظومه در کنار هم قرار دارند که در ارتباط باهم در سطح هر پهنه می توانند فعالیت تعاونی خود را گسترش دهند. پهنه ها و منظومه های تعاونی گردشگری روستایی در سطح شهرستان با توجه به بازار های گردشگری در نقاط شهری و در ارتباط با مرکزیت منظومه ، دارای سهولت دسترسی بوده و نسبت به یکدیگر در ارتباط در مقیاس منطقه ای می باشند که این ارتباطات منظومه های تعاونی گردشگری روستایی ، تحت شبکه مقاصد تعاونی های گردشگری شهرستان بناب پ قابلیت ساماندهی را دارا می باشند. در واقع شبکه مقاصد تعاونی های گردشگری روستایی در سلسله مراتبی از سطوح مختلف فعالیت را ترسیم و قابل بررسی می نماید.